Pikkukuva natikasta

Pikkukuva natikasta

keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Jäähdytys

Lämpömittarin mukaan lämmöt ei nouse juurikaan yli +40. Mittarin asteikko alkaa kuitenkin vasta jostain +55 kohilla.




- Termostaatti asennetaan se pieni reikä yläreunaan,
- Toisessa kuvassa on lämpömittarin anturi, imusarjan alla
- Poistin myös turhan letkun hanan ja lämpömittarin anturin väliltä.

- Letkun poiston jälkeen asensin tyhjennyshanan lohkon kylkeen.









Syylariin laitoin myös tuon talviverhon paikoilleen, vanhasta sadetakista sain kankaan.

tiistai 15. syyskuuta 2015

Ilmapuhdistin

Ilmapuhdistimen öljysäiliön ja irrotettavan sisäosan huolto


10 käyttötunnin välein tai erittäin pölyisissä olosuhteissa useammin on öljysäiliö ja sisäosa irrotettava ja puhdistettava.


1. Puhdista ulkopintaan kertynyt lika ja irrota liitimen ruuvi.(3)

2. Poista öljysäiliö (5) ja puhdista se perusteellisesti

3. Täytä säiliö öljynpintaa osoittavaan reunukseen saakka samalla öljyllä mitä moottorissa käytät.

4. Irrota puhdistimen sisäosa (4)

5. Upota sisäosa petrooliin kertyneen lian irrottamiseksi.

6. Ravista tai puhalla varovasti paineilmalla kuivaksi.
(HUOM! Älä yritä pyyhkiä likaa pois suodattimen sisäosasta.)

7. Asenna sisäosa ja öljysäiliö paikalleen.






  50 käyttötunnin välein tai erittäin pölyisissä olosuhteissa useammin on öljysäiliö ja irrotettava sisäosa poistettava kuten edellä on selostettu. Poista sitten ilman esipuhdistin (1)

Irrota puhdistimen runko (2) löysäämällä ensin letkuliitintä (6) ja poistamalla letku ilmapuhdistimen rungosta.

Irrota kaksi kiinnitysruuvia (7) ilmanpuhdistimen kiinnityskorvakkeesta ja poista ilmanpuhdisimen runko (2).

Pese huolellisesti kaikki osat puhtaassa petroolissa. Asenna ilmanpuhdistinrunko ja esipuhdistin kiinnityskorvakkeeseen päivastaisessa järjestyksessä kuin purettaessa samalla varmistautuen siitä, että kaikki liitokset ovat ilmatiiviitä.

Täytä öljysäiliö oljyn tasoa osoittavaan reunukseen saakka ja sijoita irrotettava sisäosa paikalleen.
Tarkista, että öljysäiliön ja ilmapuhdistimen runko liittyvät toisiinsa ilmatiiviisti.



Harrastetraktorit Nautelankoskella

Moi
16.8.2015 Liedon Asemalla Nautelankoskella järjestettiin Vanhojen traktorien "kokoontumisajo" yhteistyössä Nautelankosken museo ja Liedon aseman harrastetraktorit.

Paikalla oli toistakymmentä vanhaa työjuhtaa oli Valmet, Massey Ferguson, Fiat, McCormick, Zetor, Major ym..,  ja paljon uteliaita ihmisiä.

Tässä muutama kuva tapahtumasta.


 

Lähteekö Zetor veivillä käymään ilman puolipuristusta

















lauantai 16. toukokuuta 2015

Polttoainejärjestelmän Ilmaus


Jos jokin polttoainejärjestelmään kuuluva osa on ollut poistettuna tai polttoainesäiliö on päässyt kokonaan tyhjenemään on järjestelmä ilmattava sinne päässeen ilman poistamiseksi.

1. Täytä polttoainesäiliö ja avaa polttoainehana. Tarkista, että moottorin pysäytysvedin on täysin sisään työnnettynä.

2. Löysää polttoainesuodattimen kannessa olevaa ylivuotoputken banjopulttia  (C)

3. Pumppaa siirtopumpun käsivivulla, kunnes virtaava polttoaine on ilmakuplista vapaa. Kiristä sitten pultti samanaikaisesti, kun polttoaine vielä virtaa.

4. Löysää suihkutuspumppuun tulevaa polttoaineputkea (D) ja toista kohdassa 3 selostettu toimenpide.

5. Löysää alempi ilmausruuvi (B) suihkutuspumpun rungossa ja toimi kohdan 3 ohjeiden mukaan.

6. Löysää ylempi ilmausruuvi (A) pumpun rungossaja toimi kohdan 3 ohjeiden mukaisesti.

7. Toista kohtien 5 ja 6 toimenpiteet poistaaksesi kaiken ilman, joka on saattanut vielä joutua järjestelmään.

8. Kierrä moottorin kampiakselia ½ kierrosta, toista toimenpide n:o 5 varmistaaksesi, että siirtopumppuun ei ole jäänyt ilmaa.

9. Vie kaasuvipu TÄYSIN AUKI asentoon ja löysää sitten kaikki suuttimiin menevät liitokset.

10. Kierrä moottoria 2-3 kierrosta käynnistinmoottorin avulla ja kiristä sitten liitokset suuttimissa.

11. Käynnistä moottori. Jos se käy epätasaisesti, löysää suuttimen n:o 1 suihkuputken liitinmutteria hetkeksi ja kiristä sitten. Toista tämä vuorotellen muiden suihkuputkien kanssa.





perjantai 15. toukokuuta 2015

Ohjausnivelet


Nyt on vaihdettu ohjauksen kaikki pallonivelet uusiin ja tietty maalattu osat myös samalla. Vanhoissa olikin jo niin paljon klappia että hitaammallakin nopeudella ratti alkoi vatkaamaan aika rajusti.



Nivelet tilasin netistä PV Machinery sivulta hintaa tuli kotiin kannettuna n. 100€.
Alkutoimina kannattaa mitata nivelien välit mitalla nivelien keskeltä keskelle. Tässä Corminkissa mitat oli etupyörien väli 950mm ja pitkittäisvarressa 990mm.

Etuakselin purku:
Nokka tunkilla ylös ja varmistukset pukeilla että pysyy ylhäällä kun kovin ottein purat osia kuitenkin.
Etupyörät pois, nivelistä mutterit auki ja lekalla kalauttelet nivelen ympärillä olevaan runkoon josko putoaa sillee, jos ei kaupasta hommaan saa helpottavan työkalun eli ulosvetäjän.

Uudet nivelet
Itse porasin nivelten pohjaan 5.5mm rei'ät jotka jenkasin 6mm voitelunipoille siten sain voitelunipat uusiin palloihin.



Asennus tapahtuu kiertämällä uudet nivelet paikoilleen ja mittaamalla nivelten väli oikeaksi.

Etuakseli:

Jos purat koko akseliston huoltoa ja maalausta varten, niin otat akseleista ne isot klemmarit auki ja lyöt sen keskitapin ylös, Keskitapissa on varmistuksena sokka alapuolella joka pitää ensin poistaa.

Tämän jälkeen "nitkuttamalla" voit vetää akselit ulos, voipi olla hiukan jumissa jos ei ole ollut ennen auki. Kootessa kannattaa akseleihin laittaa vaseliinia jotta asennus helpompaa ja eivät jämähdä niin nopeaan uudestaan.


  
  

Samaan syssyyn laitoin uudet eturenkaat myös.



Renkaiden ilmanpaine:

Edessä                      Takana

tiellä 2,0                   1,2
pellolla 1,4               0,9

Poikkeus: Takana kynnettäessä nostolaiteauralla tulee vasemmanpuoleisen takarenkaan ilmanpaineen olla 0,7.


lauantai 13. syyskuuta 2014

B275 Merkki

Tuli tehtyä tietokoneella tankin kylkeen uusi tarra, koska netistä ei löytynyt oikean näköistä. Alkuperäisestä oli jäljellä pieni pala josta sain mitat ja muut tiedot. fonttia en siihen hätää ihan samanlaista bongannut joten se heittää hiukan.








perjantai 12. syyskuuta 2014

Vilkut vanhaan traktoriin

VILKUT


Vilkkurele on yksinketaisimmillaan sellainen, että virta (+) menee yhdestä navasta sisään ja toisesta ulos vaihtokytkimen välityksellä jommalle kummalle vilkulle.

Lisänä kolmannesta navasta, mikäli sellainen on menee merkkivalolle (+).


Tarvitset hommaan:
- 7-napaista Kaapelia  n.2m (riippuen mihn laitat pistokkeen).
- vilkkurele (2 tai kolme napainen)
- peräkärryn pistoke
- peräkärryn pistotulppa
- 3 asentoinen kytkin
- merkkivalo
- ruuvimeisseli
- sähkökynä tai yleismittari

Normikaapeli on 7-napaista kumikaapelia koska autoissa nykyisin vaaditaan myös takasumuvalo.Traktorissa siihen napaan voi kytkeä vaikka kärryyn oman peruutus/työvalon.




2 napainen rele:  Virtalukosta tms.. virta releelle (+) ja releeltä vilkkukytkimelle.
3 napainen rele:  Virtalukosta tms.. virta releelle (+) ja releeltä vilkkukytkimelle ja yhdestä nastasta merkkivalolle.

Vilkkukytkimeltä viet johdot pistorasiaan (Keltainen / L54 vasen vilkku ja Vihreä / 54R oikea vilkku ).


Täydellinen kytkentä /Johtimet seuraavasti:

1 = Keltainen   / L54 vasen vilkku
2 = Sininen      / 52-54G takasumuvalo, peruutusvalo tms...
3 = Valkoinen  / 31 maa
4 = Vihreä       / 54R oikea vilkku
5 = Ruskea     / 58R oikea takavalo (+rek. kilven valo)
6 = Punainen  / 54 jarru
7 = Musta       / 58L vasen takavalo


Katso että polttimot ovat riittävän tehokkaat jotta rele toimii:
- vilkut 21 W

HUOM!!!    Näillä "vanhoilla" releillä ei led vilkut toimi, niille pitää olla oma led vilkkurele.


Veli-Matti Järvisen  Peräkärryn sähkökytkentäkaavio 



 Vetokoukku ja pistorasia
3 asentoinen Vikkukatkaisin ja merkkivalo